
Jan 5th 2006 | BUDAPEST  
From The Economist print edition 
A squabble about a newspaper, a fur coat and an election 
Gyurcsany on show 
 
AS ONE of the country’s richest men, Ferenc Gyurcsany can afford the sleekest 
of fur coats. So it was something of a surprise to find the Socialist prime minister 
appearing in an advertisement wrapped in a scraggy-looking pelt. But then one 
realised that the advertisement had been placed by the main opposition party, 
the right-wing (and increasingly populist) Fidesz. 
 
The ad’s trigger was, rather improbably, a survey of Hungary published in the 
Financial Times last month. One line of the survey provoked much gnashing of 
teeth at Fidesz’s headquarters: “In spite of dangerous imbalances in the 
economy, Hungarians are better off than ever on average.” When the Socialists 
quoted selectively from this report to their advantage, Fidesz placed 
advertisements claiming that the government had paid the Financial Times a 
Bunda (a fur coat, but also slang for a bribe) of 20m forints ($95,000) to secure 
favourable editorial copy. 
 
The government had indeed paid such a sum, but for advertisements in the 
survey that were clearly marked as such. With an election likely to take place in 
April, and the Socialists narrowing Fidesz’s lead in the polls, Fidesz leaders seem 
to think that they must snatch any opportunity to knock the government. It 
speaks volumes for the insular nature of Hungarian politics that nobody seemed 
to grasp that their advertisement might also be libelling the Financial Times and 
its journalists, who have reacted angrily and demanded an apology and a 
retraction. 
 
Bashing the foreign press is a popular pastime for Fidesz supporters during 
elections. In the 2002 campaign a mysterious cabal known as the Kontroll 
Csoport (Control Group) drew up a list of foreign correspondents supposedly 
guilty of the thought-crime of “anti-Hungarianness”, and published it in the pro-
Fidesz Magyar Nemzet newspaper. Things turned nastier when several right-wing 
journalists then appeared on television and verbally abused people on the list, 
using both anti-Semitic and homophobic slurs. 
 
Fidesz, which was then in power, denied any connection to the Kontroll Csoport. 
Yet curiously, after a western diplomat had told a government spokesman that 
such behaviour was not encouraged in countries that wished to join the 

1 



2 

European Union, it stopped immediately. And Magyar Nemzet performed a 
prompt U-turn, publishing a series of laudatory articles about those on the 
Kontroll Csoport list. 
 
This time around Fidesz has taken a more conciliatory position from the outset. 
When the Hungarian International Press Association issued a statement 
condemning the Bunda advertisements as a slur on the integrity of both the 
Financial Times and its correspondents, Fidesz claimed that the whole thing was a 
misunderstanding and praised the country’s “much-valued” foreign press corps. 
But the Financial Times is still waiting for an apology. 
 
 


